Po celý podzim jsme v MŠ analyzovaly silné a slabé stránky prostředí v naší školce. Pomohly nám k tomu otázky z Ekoškoly a také nové pracovní listy s kterými jsme pracovali.
V rámci tématu děti zkoumají vnitřní i vnější prostředí mateřské školy. Pátrají, z jakých materiálů jsou jejich hračky, nábytek a herní prvky na zahradě vyrobeny. Počítají, kolik mají rostlin, zjišťují, kdo je zalévá. Hledají možnosti, jak se do péče o rostliny zapojit. Vyjadřují se k tomu, co se jim líbí, nebo co by chtěly ve školce a v jejím okolí změnit.
Každá zapojená třída zanalyzovala 2 otázky a pomohli nám i rodiče, kteří vyplnili dotazník týkající se tématu. Ekotým výsledky ohodnotil odpovídajícími smajlíky a vypracoval plakát, který vyvěsil na ekonástěnku, abychom s Analýzou všechny seznámili.
Nyní budeme vymýšlet úkoly do Plánu činností, kterými bychom vylepšili zjištěné slabé stránky.
VÝSLEDKY ANALÝZY TÉMATU „PROSTŘEDÍ ŠKOLKY“
Otázky k Analýze k tématu Prostředí školy
- Máte ve školce hračky z přírodního materiálu?
- Máte ve školce své oblíbené místo? A proč to tak je?
- Mají děti ve školce své místo nebo nástěnku (kde děti samy rozhodují, co na nástěnku dají, jak místo vyzdobí)?
- Mohou děti ovlivnit i výzdobu a podobu školky? Jak děti mohou ovlivnit její podobu (malba na stěnách, pověšení obrázků, výtvarné práce)?
- Starají se děti o rostliny ve školce?
- Máte na školní zahradě různé druhy rostlin? Jaké?
- Máte na zahradě místa, kde žijí živočichové? Jaká?
- Chodíte s dětmi ven každý den a za každého počasí? (Můžete si vyplnit jednoduchý kalendář…).
- Máte na školním pozemku herní prvky z přírodního materiálu? Jaké?
Co jsme k daným otázkám zjistili?
- Máme, ale převaha je plastových hraček.
- Ano, děti mají svá oblíbená místa, protože si tam rádi hrají a je jim tam dobře.
- Ve dvou třídách ano, jinak ne.
- Mohou: svými výtvory, ale nerozhodují. Výzdobu dělají učitelky z výrobků od dětí (většinou).
- Venku ano, ve třídách ne!
- Ano: stromy (listnaté, ovocné, jehličnaté), keře, bylinky, skalničky, každá třída sází květiny, zeleninu, ovoce.
- Ano: hmyzí hotel, budky. Ale živočichové tam zatím nejsou.
- Ne: pokud by nám nebylo v počasí dobře a báli bychom se o své zdraví.
- Ano, máme přírodní zahradu.
VYHODNOCENÍ DOTAZNÍKU PRO RODIČE - ZODPOVĚDĚLO 45 RODIČŮ
1. MYSLÍTE SI, ŽE MAJÍ DĚTI V MŠ DOSTATEK HRAČEK Z PŘÍRODNÍHO MATERIÁLU?
- většina odpovědí ano
- 15 odpovědí, že nevědí nebo nemohou posoudit
- 5 jednoznačných odpovědí, že převažují hračky plastové
2. MYSLÍTE SI, ŽE BY DĚTI MĚLY OVLIVŇOVAT VÝZDOBU A PODOBU ŠKOLKY, JAK?
- Až na 1 dotazník, který říká, že by se výzdoba měla ponechat na p. učitelky, ostatní říkají, že ano, a že tomu tak vlastně je – výkresy dětí, výrobky, výzdoba v oknech…a to se rodičům velmi líbí.
3. STARAJÍ SE DĚTI O ROSTLINY VE ŠKOLCE?
- 34x ano
- 7x nevím
- 4x ne
4. MYSLÍTE SI, ŽE JE VHODNÉ, ABY DĚTI CHODILY VEN ZA KAŽDÉHO POČASÍ?
- 13x ano
- zbytek také, že ano, ale pokud je venku zima, déšť, mráz atd., tak ne
5. MYSLÍTE SI, ŽE MÁME NA ŠKOLNÍ ZAHRADĚ DOSTATEK PRVKŮ Z PŘÍRODNÍHO MATERIÁLU?
- Zde se rodiče shodli, že ano, ale 3 rodiče by ještě prvky a materiál rozšířili.
6. VÍTE, ZDA DĚTI MAJÍ VE ŠKOLCE SVÉ OBLÍBENÉ MÍSTO A PROČ TOMU TAK JE?
- 13 rodičů neví nebo si myslí, že nemají. Většina napsala, že zahradu – pískoviště, fotbal, pavučina, panák, mohou běhat. Také bylo hodně odpovědí, že ano, ve třídě u stolečků, kde kreslí, tvoří. A kuchyňka.
7. MYSLÍTE SI, ŽE BY MĚLY MÍT DĚTI V MŠ NĚJAKÉ ZVÍŘÁTKO?
- Většině rodičů se tento nápad líbí, souhlasí, myslí si, že by se děti o zvířátko naučily pečovat, ale že je důležité, aby nebyl někdo alergik.
- Zbytek neví nebo jednoznačně nesouhlasí – chudák zvířátko, kdo by se o něho staral o víkendech, o prázdninách.