V rámci tématu voda jsme uspořádali pro děti projektový den na téma Voda s odborníkem z praxe, kterým byl biotechnolog na čištění odpadních a povrchových vod.
Cíl:
- pochopit vliv chování člověka v běžném životě na vodu a životní prostředí;
- spolupracovat při vytváření funkčního předmětu;
- otevřít možnost, věnovat se v dalším životě např. badatelské činnosti.
Děti se seznámily s koloběhem vody, vlastnostmi vody a s látkami, které do odpadního systému nepatří a možnými dopady činnosti člověka na kvalitu vody:
- sestavovaly jednoduchý filtr na čištění odpadní vody;
- zkoumaly vliv jednotlivých stupňů znečištění vody na účinnost filtračních materiálů (voda z vodových barev, silně znečištěná voda hlínou a přírodninami…), na kolik se dají eliminovat filtrační metodou různé látky znečišťující odpadní vodu;
- prováděly pokusy s různými druhy filtračních materiálů.
Reflexe využitých metod a vlivu na výsledky dětí:
Cílené, promyšlené a dobře organizované metody vzbudily v dětech vnitřní motivaci k řešení problému. Děti se učily diskuzi, kompromisu, práci s informacemi. Využívaly kreativní a kritické myšlení, rozvíjely si dovednosti, manuální zručnost, pracovní návyky a klíčové kompetence. Kooperativní metoda učila děti práci v týmu, vedla k pozitivní, sociální interakci. Děti jasně viděly výsledky své práce.
Propojení teorie a praxe-nové poznatky děti porovnávaly s reálným životem.